مذاکره

چگونه در مذاکره فروش سوال بپرسیم؟

1 1 1 1 1

مذاکره چیست؟

 مذاکره را می توان به عنوان فرآیند تلاش برای دستیابی به توافق در مورد چیزی از طریق بحث در مورد آن، مصالحه و امتیاز دادن تعریف کرد. در تجارت، مذاکره بخش کلیدی تقریباً هر معامله است. مذاکره صحیح یک مهارت ضروری است که می توان آن را با تمرین آموخت و بهبود بخشید.
اگر شما هم دوست دارید در دوره های مذاکرات آقای دکتر مهریزدان شرکت نمایید و خود را مانند دیگر عزیزانی که در این دوره ها و دوره های مذاکره ایشان شرکت کرده اند تبدیل به یک مذاکره کننده حرفه ای نمایید، میتوانید از طریق لینک روبه رو سرفصلهای دوره و از چگونگی برگزاری آن مطلع شوید: دوره اصول و فنون مذاکره حرفه ای و در صورتی که نیاز داشتید تا مشاوران ما شما را راهنمایی نمایند میتوانید از طریق لینک روبه رو اقدام نمایید. تماس برای شرکت در دوره اصول و فنون حرفه ای مذاکره
همچنین می تواند یک تجربه استرس زا باشد، بنابراین مهم است که با آرامش و با نگرش مثبت به مذاکرات بپردازید. و بدانید در هر مذاکره به چه مواردی نیاز دارید و چگونه باید از مهارت های مذاکره استفاده نماییدیکی از موارد و مهارت های مذاکره کردن، قدرت سوال پریدن در آن است که در این مقاله در سطح ابتدایی به انواع سوالات در فضای مذاکرات خواهیم پرداخت.
مذاکرات حرفه ای و مذاکره کننده حرفه ای

حتما مقاله های زیر را بخوانید:

چند وقت پیش جناب آقای دکتر مهمان برنامه رادیو اقتصاد بودند و در مورد مهارت های مذاکره و توانایی مذاکره نکات مهم و طلایی را مطرح کردند؛ که شما می توانید برای دست یابی به این محتوا و فایلهای صوتی این مقاله را مطالعه نمایید.مهارت های مذاکره موضوع بحث جناب  آقای دکتر مهریزدان در رادیو اقتصاد

مذاکرات یکی از آن مهم ترین کارهایی است که هر صاحب کسب و کار و به نظر من هر شخصی باید مذاکرات و قوانین حاکم بر آن را به خوبی بداند. مرز شکست یک قرارداد و یا پیروزی در قراردادهای تجاری و فروش را در خیلی از شرایط نحوه مذاکره مشخص می نماید.  مذاکره کنندگان قدرتمند، کسانی هستند که به قوانین و بازی های مذاکره به خوبی آشنا هستند و می توانند به بهترین شیوه ممکنه، خود را در پای میز مذاکره برنده نمایند.یکی از مسائل اولیه و ساده در پیشبرد اهداف در مذاکره آگاهی داشتن  مذاکره از نحوه سوال پرسیدن است.سوالاتی که موجب می شود تنور مذاکره گرم بماند و طرف دیگر را در مدار مذاکره حفظ نماید.در این مقاله سعی برآن داریم تا به ساده ترین روش ممکنه، نحوه وانواع سوالات را در مذاکره بررسی نماییم.

 شما هم دوست دارید به یک مذاکره کننده قدرتمند تبدیل شوید این کاری ست که من سالها انجام داده ام و به عنوان مدرس این حوزه و مذاکره کننده ،تجربه شرکت در مذاکرات زیادی را داشته ام برای این امر صفحه سرفصلهای دوره اصول و فنون مذاکره را کلیک نمایید 

انواع سئوال براي پيشبرد مذاكره:
 
اگر تمامي مذاكره ها را بر اساس ديدگاه خريدار و فروشنده ببينيم، يعني حتي مذاكرات ساده روزمره را كه بايد در آن عطش طرف مقابل را براي هم صحبتي بيشتر ايجاد كنيم كه در آن عقايد، احساسات و .... خودمان را به صورت كالايي به شخص ديگر بفروشيم. بايد از ابزار تحت اختيار خود به درستي استفاده بكنيم، يكي از اين ابزار كه در كنار ساير عوامل موفقيت در مذاكره بسيار سودمند است، طرح سوالات هدف دار و باز است؟سوالاتي كه در واقع حقيقت ياب و احساس ياب است.

اگر شما هم میخواهید در یک دوره دیجیتال مارکتینگ کارآمد شرکت کنید ما به شما دوره دیجیتال مارکتینگ دکتر مهریزدان را پیشنهاد میدهیم دوره ای که در آن شما به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای تبدیل میشوید

اگر دوست دارید به یک مذاکره کننده خوب تبدیل شوید دوره مذاکره و آموزش مذاکره دکتر مهریزدان مدرس مدیریت صنعتی و مشاور فروش و بازاریابی متعلق به شماست اگر دوست دارید در یک دوره فروش کارآمد نیز شرکت نمایید ثبت نام در دوره فروش و فروشنده حرفه ای دکتر مهریزدان و اگر میخواهید توسط یکی از مشاوران برجسته برندسازی و تبلیغات ایران به یک برند شخصی خوب تبدیل شوید در دوره برندسازی شخصی شرکت کنید.

سوال هاي بسته:

فضايي را براي گفتگو باز نمي كنند و معمولاً با كلمه آيا شروع مي شوند و همانطور كه از اسمشان پيداست، پاسخشان به يك جواب كوتاه منتهي مي شود.

مثال: فروشنده: آيا شما اين محصول را داريد؟

مشتري: خير

فروشنده: آيا شما متاهل هستيد؟

مشتري: خير

هنگامي كه ميخواهيد سر صحبت را با كسي باز كنيد نبايد از اين سوالات استفاده كنيد، اين سوالات وقتي كاربرد دارند كه مشتري پيرامون يك بحث فرعي صحبت ميكند، البته اين سوالات كاربرد خاص خود را دارند كه در ادامه شرح خواهم داد.

 حتماً مقاله دلچسب و جذاب دیگر را به نام مانند شعبده بازها مذاکره بازاریابی کنید را بخوانید

مذاکره فروش

سوالهاي باز:

اين نوع سوالات، سوالهايي هستند كه فضا را براي گفتگو با مشتري باز ميكنند تا مشتري حرف بزند و ما با گوش دادن به او حس خوبي رامنتقل كنيم؛ بنابراين بهتر است فهرستي از اين سوالات استاندارد تهيه كنيم تا بتوانيم در هر مذاكره از آنها استفاده كنيم.اين نوع سوالات بايد خاص و در ارتباط با موضوع باشد.

نكته مهم: براي موفقيت در مذاكره نياز به اطلاعات پايه و اساسي از مشتري داريم و براي اين كار لازم است از واقعيت زندگي و همچنين افكار و نظرات مشتري خود آگاهي داشته باشيم بدانيم چه چيزي از نظر اهميت ويژه اي دارد، يا بهتر است بگويم انگيزاننده او براي  برطرف كردن نيازش توسط محصول و خدمات ما چيست، تا به او ياري برسانيم.

براي آگاهي از اين نوع اطلاعات به دو نوع مختلف سوالات باز كه در واقع سوالات حقيقت ياب و احساسياب هستند، نياز داريم تا بتوانيم در مذاكره هاي خود از آنها استفاده كنيم.

مقاله چند تکنیک نورومارکتینگ برای فروش را نیز که موجب افزایش توان مذاکره و فروش شما نیز می شود را مطالعه نمایید

سوالات باز احساس ياب در مذاکره

 

اين نوع سوالات براي كشف حقايق اصلي استفاده ميشوند و داراي سه ويژيگي اصلي هستند:

آرامش ايجاد ميكنند

به ما اطلاعات ميدهند

به راحتي پاسخ داده مي شوند

معمولاً اين سوالات با كلمه هايي مثل كي؟كجا؟چه نوع؟ چه كسي؟ چگونه؟ و جمله هايي نظير ((به نظر شما چطور؟))،((نظر شما درباره... چيست؟)) آغاز ميشود.

 

مذاکره فروش موفق

 

مثال:

فروشنده: شما در وضعيت كنوني با چه مشكلاتي مواجه هستيد؟

فروشنده: چرا اين موضوع براي شما اينقدر اهميت دارد؟

فروشنده: نظر شما درباره يك پس انداز سودمند چيست؟

در جواب اين سوالات مشتري نمي تواند بله يا خير بگويد؛ بلكه بايد شروع به ارائه نظرات خود در رابطه با سوال كند. با اين كار از حقايق وجودش پرده بر مي دارد. اين كشف حقيقت براي ما بسيار راه گشا خواهد بود تا بتوانيم علاوه بر گوش دادان و انتقال حس خوب به مشتري، اطلاعات به دست آمده را در جهت هدف خود به كار بگيريم. همچنين مشتري از پاسخ به سوالات آرامش بيشتري احساس مي كند

نكته بسيار مهم:

يادمان باشد همه ما جدا از نقش سازماني خود در جايگاه خريدار و فروشنده، به عنوان يك انسان داراي دغدغه ها و دلنگراني هاي زيادي  هستيم ، كه به سختي مي توانيم آن ها رابيان كنيم، يك مذاكره كننده خوب و موفق كسي است كه با سوالات باز و هدف دار قصد دارد به اين دغدغه ها و دل نگراني ها دست يابد.

در تجربيات خويش بارها اين صحنه را در مذاكره با مديران سطح بالاي سازمان ها مشاهده كرده ام كه بعد از چندين سوال هدف دار، شخص مقابل من درخواست كرده است اگر در اتاقش باز باشد، در را ببندد و يا اينگونه مطرح كرده است كه اجازه بدهيد در آينده اين موضوع را به صورت خصوصي تر به اطلاع شما مي رسانم. اين دقيقاً نقطه اي از مذاكره است كه طرف مقابل من، ديگر من را به عنوان آن طرف ميز نميبيند، بلكه كسب ميبيند كه ميتواند با ارائه محصول و يا خدمتي بهينه او را ياري رساند.

 

سوالات باز حقیقت یاب در مذاکره

 

در هر حال حقايق به تنهايي كافي نيستند و بيشتر اوقات نياز داريم كه از احساس مشتري و همچنين طرد برخوردش آگاهي داشته باشيم، براي اين كار از سوالات باز احساس ياب استفاده مي كنيم.

اين سوال ها با كلمه هاي زير همراه مي شوند:

چه احساسي داريد؟

دوست داريد؟

چقدر براي شما مهم است؟

مثال:

فروشنده: در مورد وضعيت فعلي كار يا زندگي خود چه چيزي را بيشتر دوست داريد؟

فروشنده: چرا اين موضوع( خانواده) براي شما اينقدر مهم است؟

براي اطلاع از نظرات مشتري ميتوان از سوالات مكمل استفاده كرد كه بيشتر به ابعاد منطقي موضوع مورد مذاكره ميپردازد و باعث به چالش كشيدن ذهن مشتري ميشود و ذهن او را به جايي هدايت ميكند كه مدنظر ماست.

سوالات مكمل به دو دسته تقسيم ميشوند:

١-علت ها و معلول ها

٢- چرا و چگونه

علت ها و معلول ها:

فروشنده: فكر ميكنيد چه عاملي باعث ايجاد امنيت در كار و زندگي ميشود؟

مشتري: كسب درآمد بيشتر

فروشنده: به نظر شما كسب درآمد بيشتر چطور ميتواند به ايجاد امنيت كمك كند؟

 

 

چرا و چگونه:

فروشنده: به نظر شما بهترين راه پس انداز چيست؟

مشتري: پس انداز بانك

فروشنده: چرا فكر ميكنيد بهترين راه پس انداز ، پس انداز بانكي است؟

براي اينكه بتوانيم از افكار نشتري مطلع شوين ميتوانيم در اين قسمت از تكنيك (( ديگر چگونه)) نيز استفاده نماييم.

مثال:

فروشنده: به نظر شما چگونه مي توانيم پس انداز بازنشستگي خوبي داشته باشيم؟

مشتري: خريد ملك

فروشنده: چرا فكر ميكنيد خريد ملك ميتواند پس انداز خوبي باشد؟

و به همين روش بايد تنور مذاكره را تا رسيدن به هدف والاي خود كه همانا ياري رساندن به مشتري است تا انتها گرم نگه داريم.

به عنوان بخشی از استراتژی مذاکره خود، باید از قبل با جمع آوری اطلاعات تا حد امکان در مورد حریف و وضعیت تجاری خود آماده شوید. این به شما کمک می کند تا اهداف خود را تدوین کنید، به شیوه ای درست به مذاکره نزدیک شوید و احساسات خود را تحت کنترل داشته باشید.

حتمااین مقاله را درمورد نحوه مذاکره و مدیریت یک جلسه عالی مذاکره در لینک روبه رو مطالعه نمایید: چگونه یک جلسه عالی مذاکره داشته باشیم

هنگام مذاکره، مهم است که آرام و مودب بمانید. شما همچنین باید با دقت به صحبت های طرف مقابل خود گوش دهید و سعی کنید صحبت را قطع نکنید یا مسائل را شخصی نگیرید. در نهایت، به یاد داشته باشید که ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که نتوانید مصالحه کنید - اما خوب است آنچه را که می خواهید بخواهید.

حتما شما با خواندن این مقاله قصد دارید سایت خود را سئو نمایید و یا تبدیل به یکی از سئوکارهای خوب شوید. پس حتما در مسیرتان نیازمند آموزش سئو و یا مشاوره سئو هستید و علاوه بر آن میتوانید برای انجام پروژه سئو با ما در ارتباط باشید، لینک تماس با کارشناسان آژانس تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ وینت سئو در ارتباط باشید. وینت سئو سعی نموده است به عنوان یکی از بهترین شرکت سئو به بسیاری از کسب و کارهای دیجیتال خدمات سئو را ارائه نماید. آموزش سئو یکی از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که توسط آن سئو سایت را انجام نمایید و سئوی سایت میتواند موجب افزایش درآمد شما شود.